Sākums Jaunumi Kas izdevīgāks: benzīns vai dīzelis?

Kas izdevīgāks: benzīns vai dīzelis?

28/09/2017
Kas izdevīgāks: benzīns vai dīzelis?

Dažkārt benzīna un dīzeļdzinēju salīdzināšana šķiet tikpat mūžīga kā jautājums par to, vai pirmā bija vista vai ola. Ja pēdējais balstās pieņēmumos, tad jautājumu par dzinējiem var izskaidrot racionāli.

Latvijā teju 60% automobiļu ir ar dīzeļdzinējiem. Kāpēc?  Vai tiešām tas ir izdevīgāk?

Saskaņā ar Ceļu
Satiksmes Drošības Direkcijas (CSDD)  datiem kravas auto segmentā 93,8% automašīnu
ir ar dīzeļdzinēju, autobusi – 100%. Lielāks līdzsvars starp benzīna un
dīzeļdzinējiem ir vieglo automašīnu segmentā, bet tomēr arī te dīzeļdzinējiem
ir pārsvars – 54,1%. Salīdzinājumam – Eiropā ar dīzeļdzinēju ir aprīkotas 49,9%
vieglās automašīnas. Šajā statistikā izceļas Nīderlande – 18,9%, Norvēģija 30,8%,
Somija – 33,3% un Dānija – 36%. Savukārt visbiežāk dīzeļauto sastopami Īrijā –
70%, Portugālē – 65,1% un Luksemburgā – 65%. Tātad esam pa vidu.

Izvēloties starp
dīzeļa vai benzīna dzinējiem, ir jāsaprot, kādām vajadzībām automašīna tiks
izmantota un jāaprēķina visas izmaksas ilgtermiņā. Diemžēl reti kuram pietiek
pacietības to izdarīt. Edgars Utāns, AS “Latvenegro” transporta funkcijas
direktors žurnālā-katalogā “Latvijas Gada auto 2017” raksta, ka iegādes
izmaksas ar dīzeļa motoru aprīkotai automašīnai ir augstākas un tādas tās arī
paliks, jo ir sarežģītāka šo automobiļu ražošana un detaļu izgatavošana prasa
lielāku precizitāti. Arī apkopes un remonti šiem dzinējiem ir dārgāki.

Šajā gadījumā ieteiktu pievērst uzmanību
jūsu ikdienas paradumiem un atbildēt sev uz vienu jautājumu – cik lielu
nobraukumu veiksiet ar šo savu sapņu auto? 
Varat veikt aprēķinus arī paši, bet šo sadārdzinājumu iegādes brīdī,
uzturēšanas izmaksas un piesardzīgi ieplānotos degvielas aparatūras remontus
varēsiet kaut cik kompensēt ar degvielas patēriņa un degvielas cenas ekonomiju,
tikai sākot ar 40 000 km gada nobraukumu,
” žurnālā “Latvijas Gada auto
2017” raksta Edgars Utāns: “Neticiet?
Pamēģiniet parēķināt paši. Tas nozīmē, ka vidēji mēnesī jānobrauc aptuveni 3300
km jeb 110 km katru dienu (arī svētdienās un svētku dienās).”

Vēl pirms
dīzeļdzinēja iegādes jāpārliecinās, vai braukšanas paradumi un maršruti būs
atbilstoši šim dzinējam. Dīzelis ir labs, ja tas intensīvi un ilgstoši strādā
visai vienmērīgās slodzēs, taču īsos pārbraucienos, piemēram, no Pierīgas uz
darbu un atpakaļ tas pat nepaspēs kārtīgi uzsilt. Edgars Utāns aicina pievērst
uzmanību vēl citiem faktoriem, ar ko jāsaskaras, lietojot automašīnu ar
dīzeļdzinēju, – problēmas ar kvēpu filtriem, ierobežotas servisa vietas, kur
pieejama nepieciešamā diagnostikas aparatūra un zinoši meistari, izmeši un
dīzeļdzinēja īpašības.

Vairāk par šo tēmu
un pamatojumu var lasīt žurnālā-katalogā “Latvijas Gada auto 2017” – vienam no
retajiem auto nozares drukātiem izdevumiem Latvijā ar 100% oriģinālu saturu, ko
radījuši Latvijā vadošie autožurnālisti un autonozares eksperti. Žurnālā lasāmi
22 jaunāko Latvijā pieejamo auto testi, pirmais testa brauciens Latvijā ar
futūristisko “Tesla Model X”, kā arī raksti par citām autovadītājiem nozīmīgām
tēmām – par miglas lukturu lietošanu un riepu izvēli, par skarbo ceļu satiksmes
negadījumu statistiku un par to, kā dēļ tā uzlabojas, par transporta nodokļi un
to, kas tērē vairāk degvielas – ātrs ieskrējiens vai bremzēšana.

128 lappušu biezu
žurnāls-katalogs “Latvijas Gada auto 2017” ir pieejams lielākajās preses tirdzniecības
vietās Latvijā, kā Narvesen, Rimi, Maxima, Latvijas Pasts uc.