Nav iespējams prognozēt konkursa “Latvijas Gada auto 2017” uzvarētāju. Balsojuma rezultāti neapšaubāmi būs ļoti blīvi, jo spilgti izteikta pārsvara šogad nav.
To visu mēs varēsim redz gan TV tiešraidē 9. decembrī
plkst: 20:00 Re:TV kanālā visā Latvijā, gan internetā portālos Delfi, iAuto.lv
un Tvnet.
Arī Tautas balsojumā līderu rezultāti ir blīvi. Par pirmo
vietu cīnās pat 4 automobiļi. Tautas balsojums internetā notiek portālos
Delfi.lv/latvijas-gada-auto un GadaAuto.iauto.lv vēl līdz
8. decembrim.
Puslīdz droši varam teikt, ka galveno titulu neiegūs
neviens no pikapiem. Lai gan par interesantāko šo pretendentu trijotni sauc
gandrīz visi.
Tātad – pirmo reizi mūsu “Gada auto” vēsturē klātienē
sacenšas pikapi: “Nissan Navara”, “Mitsubishi L200” un “Toyota “Hilux”. Universāli,
Teksasas reindžeru un fermeru sen mīlēti prēriju kuģi. Cik tādiem piekritēju
citur, cik Latvijā? Pasaulē ik gadus tiek pārdots ap 600 000 jaunu pikapu.
Skaitlis aug ne tikai uz Amerikas, bet arī uz Eiropas rēķina – pērn par sešiem
procentiem. Latvijā pirmskrīzes gados tika nopirkti ap 600 pikapi ik gadus.
Pašlaik mazāk. Tomēr daži modeļi pārsniedz 100 gadā un tādēļ dīleriem būtiski.
Populārākais Latvijas pikaps gandrīz nemainīgi ir “Toyota Hilux”. Seko “Mitsubishi
L200” un “Volkswagen Amarok”, “Nissan Navara” un “Ford Ranger”. “L200” ir
vienīgais, kuram izdevies “Hilux” pārspēt 2007. gadā.
Kāds būs turpinājums? “Gada auto” žūrijas priekšsēdētājs Atis Jansons ar smaidu, bet,
šķiet, visai nopietni saka: “Ja Latvijai neizdosies straujš ekonomikas lēciens
– šie ir mūsu nākotnes auto. Nebaidās nekādu ceļu (neceļu), ir pietiekami ātri,
lai Latviju dienas laikā kaut divreiz šķērsotu, ir moderni, komfortabli, bet
nav uzpūtīgām un, manuprāt, nevajadzīgām “fīčām” pārbāzti. Un spēj pa ceļam no
Rīgas uz mājām kaut tonnu rītdienas darbam vajadzīgu materiālu līdzi paņemt”.
Kurš no trijotnes “labākais”? Tehniski – rezultāts
praktiski neizšķirts. Izmēri, svars, celtspēja atšķiras vien par mata tiesu. Kravas
kastes lielums arī. Un tās vājā vieta visiem kopīga – attālums starp riteņu
arkām par mazu, lai “eiropaleti” (120×80 cm) liktu šķērsām, tuvāk kabīnei. Iznāk
aizmugurējo tiltu slogot vairāk, padarot vadāmību tādu dīvainu. Svarīgākie
bezceļa rādītāji gandrīz vienādi – klīrenss visiem gandrīz 30 cm bez kravas un
paliek labu “krosoveru” līmenī (20 – 22 cm) pat ar pilnu slodzi. Ir pazeminātie
pārnesumi, kuru nu jau vairs nav gandrīz nevienam “krosoveram”, ir mehāniskas
vai elektroniskas aizmugurējā diferenciāla bloķēšanas iespējas. Rezultāts –
Lilastes tanku ceļā kalngalu, kurā pirms tam “uz vēdera” sēdēja gandrīz divreiz
dārgāks pilnpiedziņas limuzīns, šie “traktoriņi” visai viegli forsēja ne tikai
pa “špūri”, bet arī demonstrēja spēju šķērsām vai pusmetru dziļajām risām
apgriezties. Arī citos sniegotu kāpu eksperimentos pa retai kļūmītei gadījās
vien pilotu (nepietiekams adaptācijas laiks, nepietiekamas iemaņas darbā ar
manuālo kārbu – “Navarai” vienīgajai tāda bija) vainas dēļ.
Šoseja. Viss Latvijā atļautais (un arī krietna daļa
neatļautā) notiek gandrīz limuzīna klusumā. Degvielas patēriņš taupot – zem
septiņi, niknāk uzvedoties – nesasniedz deviņi. Labs! Salāpīts asfalts šiem
problēmas nerada. Braucējiem gan. Krata nepierasti un pēc garāka gabala jau
nepatīkami. Vajadzēja visiem iekraut balastu. Kādus 300 kg. Diviem bija – tie
ripoja tīkamāk.
Jānis Bite,
AS “Latvijas valsts meži” Saimniecības pārvaldes vadītājs: “Veiksmīgo
iepriekšējā modeļa risinājumu ar plašo otrās rindas sēdvietām jaunais modelis
ir saglabājis un, ja ir kādam bieža nepieciešamība pārvadāt ne tikai sevi, bet
arī līdzbraucējus – Mitsubishi L200 būs pareizā izvēle!
Vadītāja darba vieta ir ieguvusi uzlabojumu – stūres
regulēšanu dziļumā, bet diemžēl šī iespēja nav pieejama pamatkomplektācijas
INVITE modifikācijai.
Pašmasa (1945 kg) un pilna masa (2900 kg) ir
saglabājusies līdzīgos ciparos ar iepriekšējo modeli un tas var izrādīties
būtiski ietekmējošs faktors nākamā gada pārdošanas apjomam, jo lielākajai daļai
konkurentu pilnas masas vērtība pārsniedz 3000 kg un tas nozīmē ap 300 EUR gadā
kā “papildus ieguldījums ceļu infrastruktūrā”.
Jau bez šī “bonusa” Mitsubishi L200 ik gadu demonstrē
labus pārdošanas apjomus un tam par iemeslu ir konkurētspējīga cena un
pieņemamas servisa izmaksas. Braukšanas komforta ziņā L200 man ir pieņemamāks
par Nissan “cieto brāli”, bet Super Select nepārtrauktā mirgošana, pārslēdzot
pilnpiedziņas režīmus, gan ir nedaudz kaitinoša, gluži tāpat kā motora skaņa
pie lielas slodzes – tās būtu lietas, kas Mitsubishi inženieriem jānovērš!
Guntars Pulss,
autožurnālists: “Samērā šaurajā pikapu segmentā konkurence izvērtusies
visai nopietna, jo jaunus vai uzlabotus modeļus pēdējā laikā izlaiduši visi
galvenie tirgus spēlētāji. “Navara” šajos apstākļos izskatās gana braši, jo
piedāvā praktiski to pašu, ko citi mūsdienu pikapi – aprīkojumu, komfortu un
braukšanas īpašības, kādas vēl nesen bija vidusmēra krosoveriem. Pikaps šodien
vairs nav askētisks kravenieks, bet gan stilīgs darbīga cilvēka braucamais. Ja
paskatās no praktiskās puses, tad potenciālais pircējs, piemēram, pārticis
lauksaimnieks, vairāk skatīsies no izturības, jeb uzticamības viedokļa. Šajā
ziņā Nissan izstrādājumiem ir diezgan laba slava, lai gan tas mēdz mainīties
pat dažādiem viena ražotāja modeļiem un pat to paaudzēm. Skaidrs, ka pikapu
tirgus pārliecinošā līdera Toyota “Hilux” panākumu pamatā ir tieši labā
reputācija daudzu gadu garumā. Navarai šā trumpja nav, taču mašīna nenoliedzami
ir laba visos parametros.”
Jānis Rapa,
“Lattelecom” transporta daļas vadītājs: “Laba automašīna, ja to izmanto autoru
paredzētajam mērķim. Ērts un ergonomisks salons. Laba pa sliktiem ceļiem un
bezceļiem, bet ikdienā braukāt maršrutā Rīga -Liepāja varētu būt ne pārāk ērti.
Testos piedāvātais modelis ļoti labi aprīkots un palika
sajūta, ka kartupeļu laukā sabristus zābakus kravas kastē iemest būtu žēl.
Jaunā balstiekārta ar atsperēm mazliet traucēja ar to, ka auto visu laiku
mazliet šūpojās, tā līdz “jūras slimībai” var nonākt. Domāju, ka,
noslogotai ar kravu, automašīnai gaita būtu līganāka. Kopumā labs auto. Nissan
savu varēšanu segmantā ir pierādījis. Aprīkojuma līmeni un tam atbilstošo cenu
katrs klients var izvēlēties pēc nepieciešamības.”
Raimonds
Volonts, “V4 motors” vadītājs: “Pašlaik, salīdzinot ar konkurentiem,
“Navarai” ir visērtākais salons, ergonomika laba, sēdēšana vadītāja un blakus
beņķos ērta. Runājot par apdari, tomēr gribējās , lai priekšējais panelis būtu
mīkstais, nevis plastmasas, kurš laika gaitā varētu sākt grabēt, Šī auto
izmantošanas specifika taču paredz, ka tas tiks izmantots arī pa grants un
bezceļa segumiem.
Salons patīk, bet gaitas īpašības ne īpaši, arī bezceļa
testā tā atpalika no saviem konkurentiem Toyota “Hilux” un Mitsubishi “L200”.
Toties bija pārāka dizainā un salona ērtībā.
Jaudas īpašības bija gana , labas, bet jāņem vērā, ka
mums tika nodots jaudīgākais šī modeļa eksemplārs ar divām turbīnām. Skaidrs,
ka šī ir ļoti specifiska tirgus niša,bet spriežot pēc cenām, tas tiešām varētu
būt pārtikuša lauksaimnieka vai arī cita biznesa darba auto. Ņemot vērā
iepriekšējo nišas modeļu ekspluatācijas pieredzi jāsaka, ka “Navara” bija
kaprīzāks par savu konkurentu Toyota Hilux, bet arī jāatzīst, ka lētāka. Kas
zin, varbūt jaunais modelis ilgtermiņā uzrādīs labākus ekspluatācijas
rezultātus.”
Atliek piebilst dažus vārdus par to, ko konkursa testos
neredzējām, bet internetā varam atrast bagātā klāstā – papildus aksesuāru,
dažādu pilnveidošanas un individualizācijas iespēju pikapiem ir vairāk nekā
jebkurai citai auto grupai. Ne tikai ar vienkāršiem vākiem kravas kasti nosegt
iespējams, vari kaut sedanu vai hečbeku no kravinieka izveidot. Interesanti,
skaisti… Nākotnes auto?
Hilux |
L200 |
Navara |
|
Garums |
526 |
494 |
512 |
Platums |
176 |
170 |
179 |
Augstums |
179,5 |
178 |
175 |
Rit. |
308,5 |
296 |
315 |
Špūre |
151 |
148 |
155 |
Svars |
2030 |
1750 |
1860 |
Pilna |
3080 |
2830 |
2910 |
Treileris |
2500 |
2200 |
3500 |
Izsvarojums |
1200/1800 |
1320/1750 |
|
Kaste |
154,5/151,5 |
136/147 |
175/156 |
Šaurākā |
110 |
113 |
113 |
Klīrenss |
21,2 |
21,5 |
21,5 |
Pārkare, |
89/30 |
87/32 |
|
Pārkare, |
128,5/22 |
110/26 |
Kopumā
konkursam “Latvijas Gada auto 2017” pieteikti 24 jaunākie auto modeļi: “Opel
Astra”, “Opel Astra Sports Tourer”, “Opel Mokka X”, “Nissan Navara”, “Mazda
MX-5”, “Ford Edge”, ”Ford Mustang”, ”BMW X1”, “Renault Megane”, “Renault
Talisman Grandtour”, “KIA Sportage”, “Volkswagen Tiguan”, “Volvo S90”, “Volvo
V90”, “Hyundai Ioniq”, “Mitsubishi L200”, “Audi Q2”, “Audi A5 Coupe”, “Peugeot 3008”, “Peugeot Traveller”, “Toyota
RAV4 Hybrid”, “Toyota Hilux”, “Lexus RX” un “Škoda Kodiaq”.
Atbalsta: Delfi, iAuto.lv,
Latvijas Avīze, Tvnet, jauniauto.lv, Auto ziņas, garaza.lv, dzivoklis.lv, T/c
Mols, Port Hotel, Avalon Hotel, LAMB, KPMS & Partneri, Skrivanek, Intergaz, abi2, V4 motors.